Lyssna

Markera en text och klicka på "Spela upp"

Du är här:

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Till myndigheten

Jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

Du är här

Bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Till bloggportalen

Hjälpmedel

Vi i Försvarsmakten vill att alla ska kunna ta del av innehållet på våra webbplatser. Därför lägger vi mycket energi på att skriva förståeligt och på att använda kod och teknik så att det underlättar för våra besökare. Om det ändå behövs lite ytterligare stöd har vi här samlat några hjälpmedel som vi hoppas kan underlätta.

Lyssna

Med vårt inbyggda uppläsningsverktyg kan du få sidorna upplästa via dina högtalare, från sidans början till slut, eller valda delar.

Aktivera lyssna-funktionen

Ordlista

Här förklaras några av de ord vi eller andra använder, som kan vara svåra att förstå, om man inte är insatt i försvarsfrågor.

Gå till ordlistan

Tommy

Flygstridsledare

1/5
Fysiskt
2/5
Tekniskt
4/5
Teoretiskt
5/5
Stressigt
Tommy
Flygstridsledare

Jag heter Tommy Forsberg och jobbar som flygstridsledare på Luftstridsskolan i Uppsala. Jag kan svara på frågor om det mesta om utbildningen till flygstridsledare, mitt jobb och andra jobb inom Flygvapnet.

Chatta med Tommy

14 december // 2016 // 17:00
Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Chatta med Tommy

Chatten är avslutad

Tommy: Hej alla! Nu har jag vätskeladdat hela dagen för att klara av 2h kontinuerligt skrivande - kör på!

17:00, 14 December 2016

Yassin : Hej Tommy. Jag funderar på att bli flygstridsledare (FSL) men är blind på ett öga. Gör det nåt?

Tommy: Hej! Tyvärr är det krav på fullgod syn med korrektion vilket gör att det dessvärre inte går.

17:02, 14 December 2016

JackieDO: Jag var osäker om att vara här men jag undrar lite varför fick jag inbjudan?

Tommy: Hej! Du har visat intresse för flygvapnet alt. flygstridsledare i Mitt Försvarsmakten och får därför en inbjudan.

17:03, 14 December 2016

Alex Jansson : Hej, tänkte kolla med dig om en sak, är sugen på att söka in till Försvarsmakten, tänkte kolla om man är för gammal för att söka eller om de inte finns någon särskild ålders grupp.

Tommy: Hej! Vi har faktiskt ingen övre åldersgräns så det är bara att söka.

17:05, 14 December 2016

Simon: Vad är skillnaden mellan luftbevakning och flygstridsledning?

Tommy: Hallå! Luftbevakaren övervakar luftrummet och ser till att luftlägesbilden (kartbilden över luftrummet med identifierade flygplan utmärkta) är aktuell och korrekt. En flygstridsledare pratar med våra JAS:ar i luften och leder dem mot ett eventuellt mål eller dylikt.

17:07, 14 December 2016

Gamer: Är det lätt att bli flygstridsledare. Och vad är det för ålder som gäller? är det någon sorts gymnasiekrav som behövs?

Tommy: Man skulle kunna säga att det inte är svårare än att söka då resten kommer per automatik ifall du blir antagen men det kräver ett hårt fokus och man ska vara beredd på att jobba hårt då man förväntas ha en brant inlärningskurva. Om du är bekant med det civila upplägget på EPN i Sturup (flygledare) så är det ganska likt.

17:08, 14 December 2016

Tim: Hej hur ser en arbetsdag ut?

Tommy: Hej Tim! Vi har morgonbriefing där vi får ta del av dagens väder, aktuell verksamhet från de olika divisionerna och därefter delas passen ut på olika FSL:er där vi själva är ansvariga för att planera övningen eller uppdraget tillsammans med piloten och andra berörda.

17:09, 14 December 2016

Stellan : Vad har ni för fysiska krav för att bli flygstridsledare?

Tommy: Stellan! De fysiska kraven är inte särskilt högt ställda för befattningen som sådan men däremot ska du ju klara av den officersutbildning med tillhörande gröntjänst vilket gör att en viss nivå av fysisk förmåga är önskvärd.

17:11, 14 December 2016

Tim: Hur mycket hinner du träna på arbetstid? Hur tränar du?

Tommy: Hej! Jag hinner träna en hel del eftersom vi aktivt jobbar i position (alltså sitter och leder flygplan) ett begränsat antal timmar. Normalt är 2-3 pass per dag men under övningar och mer hektiska dagar blir det 4 pass där varje pass är ca en timme. Jag både gymmar, springer och försöker variera det med lagidrott så gott det går om fler kollegor är lediga samtidigt.

17:13, 14 December 2016

Söderberg.: Varför valde du just ett jobb inom flygvapnet och inte inom marinen,armén? Vad var det som lockade?

Tommy: Jag sökte faktiskt civil flygledare och valde reservofficersvägen eftersom man då får gå före i kön för att göra testerna. Väl på mönstringen frågade de ifall jag inte istället ville leda stridsflygplan vilket såklart lät bra mycket roligare. Har inte ångrat mig sen dess.

17:14, 14 December 2016

Gamer: Hur gammal e du nu å när blev du flygstridsledare?

Tommy: Jag är 25 år nu och blev färdig från skola när jag var 22, utcheckad och "OK:ad" som flygstridsledare efter praktik när jag precis fyllt 23.

17:15, 14 December 2016

M: Är det meriterande att ha gått utbildning på STRILS Tullinge och ha erfarenhet som STRIOBS ?? Hur ser löneläget ut ?? Mvh M

Tommy: Historiskt sett var den naturliga rekryteringen från striobsarna och målobsarna men numera rekryterar vi brett precis som den här chatten bevisar. Du har en förmån som förstår vad det är du söker men det är ingen direkt fördel gentemot andra som kommer helt gröna, skolan tar han om alla förkunskapsnivåer på ett bra sätt. Som nyexad FSL går du in på ca 31 000kr / mån.

17:17, 14 December 2016

Ansgar: Vad är det tråkigaste och roligaste med att vara flygstridsledare?

Tommy: Det roligaste är när vi har stora internationella övningar med extremt mycket flygplan i luften, det medför ofta sena ändringar och ställer stora krav på vår förmåga att värdera flygsäkerhet kontra effektivitet i lufthavet när alla flygplan vill ha hjälp samtidigt med allt ifrån att hitta till lufttankningsflygplanet som precis bytt område p.g.a. dåligt väder till anfallskolonnen som vill ha uppdaterat läge på sitt tänkta attackmål.
Det tråkigaste är att vi vid dåligt väder får en naturlig nedgång i saker att göra på jobbet. Vi brukar däremot vara rätt duktiga på att sysselsätta oss med gemensamma lektioner eller aktiviteter som alla gynnas av.

17:19, 14 December 2016

Ubåtsmannen: hur mycket tjänar du? Och hur ser karriärmöjligheterna ut?

Tommy: Som jag nämnde nedan går du in på 31 000 kr för att sedan löneökas i lugn takt till det att du blir CFSL (chefsflygstridsledare) där du ökar ett par tusen. Därefter kan du bli JAL (Jaktledare) som bestämmer när incidentroten ska starta och inte. Därutöver finns en stor mängd befattningar i krigsorganisationen som varierar en del men normalt sett kommer du vidare i organisationen till staber, övningsplanering och allt möjligt som kräver den kompetens du tillgodogjort dig under din tid som FSL.

17:23, 14 December 2016

M: Är det meriterande att ha PPL ??

Tommy: Hej! Jag har själv ett CPL från tidigare, och det har absolut hjälpt mig i förståelsen för allt från flygning till metodik kring luftrum. Däremot måste jag trycka på att du inte blir hjälp av detta när det kommer till det faktiska ledandet av dina flygplan då det är helt nytt "tänk" om man kan kalla det så. Men bra, absolut!

17:25, 14 December 2016

JackieDO: Tack för svaret. Hejdå

Tommy: Ha det gott Jackie!

17:25, 14 December 2016

Christoffer: Hej! Finns det någon övre åldersgräns för att söka till försvarsmakten?

Tommy: Nej, av de tillfällen jag varit på TRM och följt de som sökt vid en högre snittålder så brukar det största problemet vara gamla rygg och knäskador. Om du inte har några sådana eller vill testa om den du har klarar trycket så sök!

17:26, 14 December 2016

Marcus : Hur lång är utbildningen totalt? (Eventuell GMU och FOK exkluderad)? På vilka skolor och funktioner läser man?

Tommy: 2,5 år från jag-kan-inte-knyta-mina-skor nivå till jag-kan-leda-ett-JAS-värt-300miljoner-nivå ! Du läser först de gröna delarna (GU) och därefter specialistofficer på MHS Halmstad för att sedan komma till LSS i Uppsala och läsa flygstridsledarutbildningen på StrilS i ett år. Därefter är du anställd och påbörjar din praktik på den anläggning du placeras på. Först efter godkänd praktik får du dina FSL-vingar. Snabbt tycker jag för en så kvalificerad utbildning!

17:29, 14 December 2016

Per Jo: Var du någonsin intresserad av att bli stridspilot? Med tanke på att det är samma datortester på HRC.

Tommy: Hej! Eftersom jag läst ett CPL och flugit drygt 200h och kände att jag inte tyckte det var så kul som jag trodde jag skulle tycka kändes det naturligt att välja ett angränsande yrke i samma bransch.

17:32, 14 December 2016

gotland: hej ska du söka vidare till pilot

Tommy: Hej Gotland! Jag fick precis en liknande fråga av Per Jo nedanför som du kan läsa, men att läsa till stridspilot är mycket krävande rent intressemässigt och du behöver därför ha mycket god motivation innan du börjar. Där brister jag.

17:36, 14 December 2016

Fredrik: Såg att du sökt till flygledare först för att sedan utbilda dig till flygstridsledare. Hur skiljer sig antagningstesterna mellan flygledare och flygstridsledare?

Tommy: Det skiljer rätt mycket och i min personliga mening tycker jag de FEAST-tester (om de fortfarande heter så?) som LFV använde sig av stämmer bättre in på mitt yrke än det "pilot-paket" man gör på specialurval. Men de båda fyller samma funktion, testa allmän förmåga på ett gäng olika saker för att kunna värdera om man kommer klara av utbildningen eller inte.

17:38, 14 December 2016

Borg: 31 000 kr. Riktigt bra lön med tanke på att soldaterna går in på 18 väl?

Tommy: Absolut! Det blir ofta konstigt när man ska jämföra äpplen och päron och så är det även här. Vi får se till oss själva och känner att lönen med råge motiveras av det höga ansvaret vi har gentemot separation gentemot civila flygplan och våra egna piloters liv för att inte tala om de materiella kostnaderna som brakar runt i lufthavet. Dessutom är FSL en officersbefattning som jag antar gör lite skillnad.

17:40, 14 December 2016

Per Jo: Vad har du för mål i Försvarsmakten rent karriärmässigt?

Tommy: Jag vill bli så bra flygstridsledare jag bara kan, längre än så har jag inte resonerat. Vill fortfarande känna mig ung och då ska man ju visst inte ha så mycket framtidsplaner! Carpe diem o.s.v!

17:43, 14 December 2016

Svensson: Du nämner knäskador som ett hinder i en förgående fråga. Om man är helt återställd (2 korsbandsoperationer) är det då fullt möjligt att fortfarande söka? Menar generellt. Tacksam för svar!

Tommy: Känner igen denna typ av frågor! Du kommer få svaret av läkaren på TRM att "Gå hem, återkom med specialläkarintyg som bevisar att du är helt återställd.".
Däremot gjorde jag GU med en som hade opererat bort 2 ligament eller något så helt perfekt behöver man bevisligen inte vara.

17:44, 14 December 2016

Leo24C: Hur ser det ut med fördelningen kvinnor/män inom ditt yrke?

Tommy: Inom vår funktion som helhet, den som vi kallar STRIL (Stridsledning OCH Luftbevakning) ligger över snittet på andel kvinnor vilket vi självklart är stolta över. Däremot så har det slumpat sig så att vi ligger under snittet inom just flygstridsledning. Vi har däremot en tjej hos oss nu som elev som det går mycket bra för så det är ljusare tider framöver förhoppningsvis!

17:46, 14 December 2016

Marcus : Tack för svaret! Följdfråga: finns denna befattning tillgänglig för de som går taktiska OP också eller är det specifikt en SOU-befattning ?

Tommy: Jag vill minnas att just för nästa år är det en specifik SOU-befattning då man håller på göra en översyn på i vilken roll en OP-FSL ska hamna på. Däremot så upplever jag att det går rätt mycket svängar i det där så sök och se vad som händer. Om du däremot verkligen vill jobba som FSL och inte slussas vidare i organisationen efter några år så ska du absolut söka SOU. Jag sitter och leder flygplan bredvid majorer och överstelöjtnanter som jämlikar så just i den rollen spelar grad ingen roll.

17:48, 14 December 2016

tim: kommer försvarsmakten ha fler sådana chatter är ny på sidan när stort tack i.a.f!

Moderator: Hej! Ja, det kommer att genomföras tema-chattar framöver. Håll utkik på webben så missar du inget.

17:49, 14 December 2016

Per: Tjenare vad är det bästa med ditt jobb?

Tommy: Att känna ett enormt ansvar och förtroende från piloterna man talar med att man levererar en bättre stridsledning än motståndaren. Det och att man som ung hamnar i den innersta kärnan i en extremt viktig verksamhet är motiverande!

17:50, 14 December 2016

Per Jo: Hur ofta får ni dra ut på banan och panga?

Tommy: Max 2 gånger per år om jag ska vara ärlig. Har du ett personligt intresse av det är det däremot fullt möjligt att åka dit en gång per vecka så länge du hittar ett vettigt sätt att bokföra ammunitionskostnaderna ;)

17:51, 14 December 2016

Sebastian : Kan jag bli Flygstridsledare om jag går SAM, vad är i så fall kraven för att komma in på utbildningen (merit,mm)

Tommy: Om du menar SAM som i samhällsprogrammet på gymnasiet så är det absolut tillräckligt. Försvarsmakten har faktiskt inte så stort fokus på betyg och specifika kurser mer än att du ska ha grundläggande behörighet för högskola.
Därefter är det helt upp till dig hur du presterar på antagningsprövningen och de testerna som förhoppningsvis följer.

17:54, 14 December 2016

Tim: Hej hur det din arbetsdag ut? Vad gör du? Berätta gärna detaljerat

Tommy: Tim! Tokskrolla ned så ska du se att jag svarade på din tidigare fråga som gällde samma sak. Om du absolut inte hittar igen det så säg till igen, men med versaler så vi vet att det är på allvar :)

18:01, 14 December 2016

Kenta: Är det ni som upptäcker och rapporterar alla dessa kränkningar av svenskt luftrum som man läser om?

Tommy: Helt rätt! Luftbevakningen upptäcker anflygande okända farkoster, de underrättar Jaktledaren som läser ut startorder till JAS-roten. När de startat leds de av Flygstridsledaren mot det okända för identifiering alternativt avvisning. Inte att förväxlas med avisning vilket är något helt annat som R3 killarna har första tjing på!

18:02, 14 December 2016

Leo: Vad är det värsta som skulle kunna gå fel för en flygstridsledare när man är i tjänst? Vad är ditt mardrömsscenario?

Tommy: Mitt mardrömsscenario är att jag missar att separera mot civil trafik och ett stridsflyg kolliderar med något i lufthavet. Tror alla FSL:er har mardrömmar om känslan att händelseförloppet håller på att glida ur händerna på en! Som tur är har vi sådana mardrömsscenarier på skolan och under praktik så man får bevisa både för sig själv och sina kollegor att man klarar av det med råge.

18:04, 14 December 2016

Tobbe: Vad är ditt bästa minne från utbildningstiden?

Tommy: Det är svårt att uppskatta mina flygledarmoments eftersom jag gör detta till vardags. Som norrlänning måste jag nog säga att det är känslan av att vara blöt, frusen och ha det det riktigt riktigt slitet i fält men ändå ta sig igenom det. Sådana stunder är härliga att ha i minne. Jag tror alla som gjort gröntjänst förstår vad jag menar. Inte lika jobbigt att gå hem från bussen i pissväder efter det.

18:06, 14 December 2016

Timpatom: Vad är dina tips inför urvalstesterna?

Tommy: Gör några liknande på nätet så du inte får panik då du får frågor du inte klarar av. Om du klarar dig vidare till specialurval så syftar många tester till att se hur du repar dig efter ett misstag. De som inte klarar FSL-utbildningen har oftast det gemensamt, att ett misstag accelereras och växer med tiden istället för att man metodiskt jobbar ikapp.

18:07, 14 December 2016

tim: hej! har du något styrketräningstips som du brukar köra

Tommy: Helt ärligt så är jag nog för ödmjuk för att svar på denna fråga i ett par meningar då det skulle bli riktigt pretentiöst! Däremot så misstänker jag att du vill preparera dig inför en antagningsprövning och för det syftet har Försvarsmakten gjort en egen app som kommer ge dig all info du kan önska. Den heter FMTK och den finns för alla plattformar. Kör hårt!

18:08, 14 December 2016

Per Jo: Upplever du att du har en bra jargong med de äldre officerarna som är högre upp i "näringskedjan"? Törs du skämta med majorerna/överstelöjtnanterna?

Tommy: Jag har nog en ohälsosamt kamratlig inställning till mina kollegor som är av högre grad. På ett bra sätt alltså. När jag åker till andra förband får jag påminna mig själv om att jag bara är en sketen förste sergeant och i varje fall inledningsvis agera därefter för att se på vilken nivå de vill ha det. Oftast är det däremot inga problem. Folk är rätt så hyggliga ändå! Oavsett grad.

18:10, 14 December 2016

Sebastian: När man söker till flygstridsledare, är det samma krav för synen då som för stridspilot?

Tommy: Nej, vi får ha glasögon.

18:10, 14 December 2016

Adrian: Hej! Kan du övergå till civil flygledare med denna utbildningen också? Hur många år måste man stanna i försvarsmakten efter utbildningen för att sedan gå över till det civila i så fall?

Tommy: Hej! du behöver inte stanna en sekund mer än då önskar även om vi kommer bli rejält snopna om du hoppar av efter en sådan kämparinsats.
Skämtsamt brukar vi säga att civila flygledare leder isär flygplan medan vi leder ihop dem. Utbildningen är inte alls lik sett till proceduren vi jobbar. Vi jobbar i ett ordnat kaos med ramar att förhålla oss till och de har mer procedurer att luta sig tillbaka på. Självklart får de också prioritera och stöka om så det är inte på något sätt mindre jobbigt för det. Men det går alltså inte att växla över hur som helst.
"Man har 359 grader att välja på för att leda isär flygplan men endast 1 för att leda ihop" sa en ovanligt yrkesstolt FSL till mig en gång!

18:13, 14 December 2016

Lisbeth: Bor man på logement som officer?

Tommy: Nej vi är trots allt vanliga dödliga så vi får fixa lägenhet och skuldsätta oss för livet precis som alla andra :) Men logement är där du bor under GU däremot och under resten av din utbildning så får du lägenhet tilldelad.

18:14, 14 December 2016

Lisa: Var i Sverige kan man jobba?

Tommy: Luleå, Hästveda, Uppsala eller Såtenäs!

18:15, 14 December 2016

Henrik L: Hur stor kränkning av luftrummet behövs för att ni ska skjuta ner ett plan? För JAS-roten går väl upp med bestyckade plan? :-O

Tommy: Den eviga frågan! Det beror såklart på och jag har egentligen inte den blekaste.

18:19, 14 December 2016

Ola: Om det är dåligt väder och du inte känner för att köra till berget, kan du jobba hemifrån med en hyfsad pc och ett headset ?

Tommy: Nej, det är extremt säkerhetsklassat allt vi använder så jag måste tyvärr pallra mig till berget oavsett väderlek. Har jag tur kanske jag ramlar och slår mig på uppfarten så jag kan stanna hemma. Däremot så vill jag ju vara på jobbet så vid närmare eftertanke var det inget bra alternativ det heller! Men alla är vi olika!

18:20, 14 December 2016

Moderator: Just nu är det många som ställer frågor och Tommy gör sitt bästa för att svara er så fort som möjligt.

18:20, 14 December 2016

Lennart: Har du gjort bort dig på jobbet någon gång?

Tommy: Självklart har jag gjort mindre fel, däremot inget av allvarligare karaktär. Jag har däremot när jag var ny vid en rolig dialog med en pilot råkat försöka skratta över radion vilket låter extremt löjligt.
Det är faktiskt rätt speciellt med vår verksamhet att vi i princip inte får göra fel då konsekvenserna är orimligt stora. Det är det utbildningen till stor del handlar om.

18:22, 14 December 2016

Timpatom: Är luftbevakning lika coolt som det låter?

Tommy: Subjektiviteten är överväldigande! Men, om du tycker det så självklart! Du ska söka till det du har ett intresse för då det kommer gagna dig under hela din karriär.

18:23, 14 December 2016

Christian: Hur ser lönetrappan ut som flygstridsledare? Ingång kontra ett par års erfarenhet?

Tommy: Ingång 31 000kr, Efter 10 år säg drygt 40 kanske! Jag har däremot inte jättebra koll på mina äldre kollegor mer än att de är givmilda på krogen så baserat på rundor är de miljonärer men jag förstår att det sättet att räkna blir fel. :)

18:25, 14 December 2016

karl: Är det vanligt med mindervärdeskomplex gentemot piloterna?

Tommy: Relevant fråga! Men nej, någon sådan finns inte. Eftersom vi har samma uttagningsprövningar så är det mer en fråga om intresse. Vill man flyga söker man dit och vice versa.
Vårt inofficiella facktecken är faktiskt självironiskt en pingvin, fågeln som vill flyga men inte kan, för att driva med den uppenbara frågeställningen en del.

18:26, 14 December 2016

Wilma: Stämmer det att man jobbar i ett berg? Isf hur r de

Tommy: Ja! Två av våra anläggningar är bergsanläggningar. Det är som att jobba vart som helst förutom att man traskar ned i en grotta inledningsvis. Fönster finns det såklart inte förutom de som leder in till ett annat rum möjligtvis men då försvinner ju poängen med det lite. Man vänjer sig. Vi försöker gå upp till ytan så ofta vi kan och träna.

18:28, 14 December 2016

Olle: Hur funkar dit jobb när ni observerar ett främmande plan vid Gotland exempel ringer du då till ledaren på flygledartornet och säger att de ska åka dit

Tommy: Hej Olle! Du förutsätter att incidentroten står på Gotland vilket inte alltid är fallet. Om vi ser att något är påväg mot Gotland så startas isåfall roten precis som du säger och vi åker dit, om vi bedömmer det lämpligt/nödvändigt.
Flygledaren på flygfältet roten står på är inte så medverkande i förloppet då de endast är involverad i starten. När de lyft pratar de med oss.

18:29, 14 December 2016

Ida: Hur är kamratskapet?Hänger du m dina jobbarkompisar även på fritiden?

Tommy: Mycket gott! Som nyexad FSL är du skyldig att efter bästa ekonomiska förmåga bjuda dina kollegor på valfri resa som normalt sett blir rätt sliten och med de rätta ingredienserna gör att ni har anekdoter att babbla om tills nästa elev kommer. Vi träffas rätt regelbundet då urvalstesterna gör att vi är ganska lika varandra allihop. Som ett streamlineat kompisgäng kan man säga! Högt till tak och alla de där klyscherna stämmer bra.

18:32, 14 December 2016

Jens: Vad är ditt callsign och varför?

Tommy: Ditt callsign baseras på någon pinsam händelse under din praktik. Mitt är GARMIN och tillkom då jag hade en värdelös mobiltelefon utan GPS vid tiden för praktiken vilket gjorde att när jag skulle köra till det hemliga berget jag precis blivit anställd vid så envisades mitt lokalsinne med att guida mig överallt förutom till jobbet.
Mitt är ändå rätt snällt, en kollega har SHITBREAK. Varför kan du fantisera ihop själv!

18:34, 14 December 2016

Niklas: Stämmer det att civila flygledare tjänar bättre i genomsnitt än SFL

Tommy: Absolut, de har en lägre ingångslån men ökar mer per år. Jag skulle däremot aldrig byta för lönens skull då jag upplever det mer monotont, med risk för att dra alla över en kam.

18:35, 14 December 2016

Oskar: Vad gör en flygstridsledare?

Tommy: Vi leder militära flygplan, främst stridsflygplan i övning, eventuellt krig (var lugn, inget på g) och i incidentverksamheten här på hemmaplan!
En svensk FSL skiljer sig från internationella motsvarigheter på den punkten att vi blandar militär och civil trafik i samma luftrum och således har ett separationsansvar mot dessa precis som de civila flygledarna.

18:36, 14 December 2016

ARO: Hej. Finns det någon övre ålder för att söka som FSL

Tommy: Nej! Fritt fram.

18:37, 14 December 2016

karl: Vart kan man hitta test liknande dom som kommer på kompletterande prövningen?

Tommy: Jag tror det nog blir trögt att hitta för de svenska testerna. Försök klura ut vad andra störra länders motsvarighet heter och sök på dessa. Förhoppningsvis har någon riktigt klibbhjärna gjort en piratversion av något som liknar det ungefär. Som första tips så heter (eller HETTE, såvitt jag vet) de civila flygledartesterna FEAST-tester. De var mer krävande än försvarsmaktens så övar du på dem är du i rätt ände av skalan.

18:40, 14 December 2016

ARO: Vilken ålder har den äldsta FSL som finns i din krets

Tommy: Han ska precis gå i pension och leder flygplan än idag helt klanderfritt!

18:46, 14 December 2016

Monika : Hur gick du tillväga för att gå denna utbildning

Tommy: Jag gjorde antagningsprövning, det må tolkas som ett nästan arrogant svar men det är faktiskt det enda du behöver ta initiativ till själv - resten kommer naturligt!

18:47, 14 December 2016

Stina : Hur många FLS finns de i svergie?

Tommy: O! Hemligt misstänker jag, men vi är förstås i jämförelse till andra arbetsgrupper i Försvarsmakten en mindre sådan vilket märks på kamratskapen.

18:48, 14 December 2016

Per Jo: Har ni tillägg för arbetstid reglerad utanför 0730-1630? Storhelg samt annan motsvarighet till knektens fält-/övningsdygn?

Tommy: Vi går efter samma arbetstidsavtal som alla andra försvarsmaktsanställda. Däremot jobbar vi normalt sett kontorstider så det blir sällan aktuellt med de tilläggen du syftar på.

18:48, 14 December 2016

Anton: Kan man bli transportflygpilot om man bär glasögon/linser?

Tommy: Nej, inte i dagsläget.

18:49, 14 December 2016

Lisa: Hur är det med tjänstresor? Får ni resa mycket i ditt yrke?

Tommy: Hej Lisa! Jag reser nog i snitt 4-5 veckor per år såpass att jag måste sova hemifrån. Kortare tjänsteresor kan det bli fler av. Oftast är det på grund av övningar som sker i länder vi samövar med eller att en annan anläggning i Sverige ska ha ansvaret för något speciellt. Jag upplever själv att det är lagom!

18:53, 14 December 2016

ARO: Sverige gjorde ju en insats i Libyen för några år sen. Hade Sverige några FSL från Sverige på plats?

Tommy: Ja en kollega till mig var där faktiskt. Däremot så vill jag minnas att sverige inte stridsledde något utan de stöttade med annat som rörde luftrumsfrågor. Vår delegation eller vad man kallar det var alltså främst flygplansresursen och den spaningskapacitet de bidrog med.

18:55, 14 December 2016

Robban: Hur ligger stridspiloternas löner till i jämförelse med era?

Tommy: Högre! Mer vet jag inte, de kanske går in på 36 eller något? Känns som att det där måste stå på flashback, kolla där!

18:55, 14 December 2016

Adam: Får ni öva mycket med andra länder?

Tommy: Ja en hel del, vi har ett säreget luftrum här i Sverige där vi blandar militärt och civilt vilket tillåter att mycket stora arealer allokeras för övningsverksamheten.
En utländsk pilot upplever det ofta som överväldigande mycket utrymme och får nästan torgskräck av bristen på gränser att förhålla sig till. Detta gör att många gärna ser oss som värdnation för resurskrävande övningar då det blir mer verklighetstroget och givande för alla deltagare.

18:59, 14 December 2016

Nils: Vad gör man om man leder flygplan och behöver gå på toa?

Tommy: Först skäms man innerligt tills man inser att det är helt omöjligt att hålla hela passet ut. Då försöker man subitlt ringa en kollega som får lösa av en. Praxis är däremot att den kollegan myndigt kungör att man är inkontinent till alla andras goda nöje.

19:00, 14 December 2016

Torbjörn: Hur mycket får man i ersättning under hela utbildningen, inklusive grundutbildningen?

Tommy: ca 4500kr skattefritt, din eventuella lägenhet betald plus boende på plats och mat. Resor hem ingår också.

19:01, 14 December 2016

Fredrik: Om du inte hade varit flygstridsledare, vad hade du jobbat med då?

Tommy: Jag hade nog läst ingenjör. Det stämmer för de flesta av mina kollegor, hade det inte blivit detta hade man pluggat vidare då vi alla känner att vi behöver ett jobb som erbjuder lite hjärngympa ibland.

19:03, 14 December 2016

Moderator: Tack för visat intresse, nu är chatten slut för denna gång. Stort tack till Tommy! Har du inte fått din fråga besvarad eller har fler frågor och funderingar är du välkommen att maila rekrytering@mil.se eller ringa till Försvarsmaktens rekryteringslinje på 08 - 514 39 009 , vardagar mellan 10.00 - 15.00

19:03, 14 December 2016

Live just nu!
Jägarsoldat

Jonathan

Länk till chatsida med Jägarsoldat Jonathan
Live just nu!
Skyttesoldat Hemvärnet

Josefine

Länk till chatsida med Skyttesoldat Hemvärnet Josefine