Pilot-chatt

Vilken är din favorit-flygövning? Hur tränar man för att bli stridspilot? Många passade på att ställa frågor till tidigare stridspiloten P-A som under två timmar bemannade chatten på Försvarsmaktens webbplats om rekrytering.

Daniel: Hej, som jag har förstått så kan man söka till pilotutbildningen innan man har genomfört GMU, så att GMU läggs in i själva Pilotutbildningen senare. Hur funkar det?

P-A, Pilot: Ja, man börjar med GMU och därefter genomför man en officersutbildning. En del av officersutbildningen utgörs av flygutbildningen.

Daniel: Genomförs testerna för flygutbildningen innan eller efter GMU?

P-A, Pilot: Innan GMU.

------------------------------------------------------

Sonia: Hej, är det en svår väg att bli stridspilot? J Och är det svårare för en kvinna att bli det?

P-A, Pilot: Ja, det är svårt, men det är inte svårare för en kvinna. Förutom att vissa fysiska krav kan vara tuffare för kvinnor att klara av.

------------------------------------------------------

Anton: Vad flög du för någonting?

P-A, Pilot: Jag flög AJ 37 på F6, F13 (spaning) och F10, 1990-2000.

------------------------------------------------------

Jonas: Hur var första intrycket av Viggen efter att ha flugit SK60?

P-A, Pilot: Skillnaden var framförallt den enorma kraft som fanns i Viggen.

------------------------------------------------------

Jonas: Kraften, accelerationen och dom extrema manövrar man kan göra med ett stridsflyg, är det någonting man vänjer sig vid efter ett tag?

P-A, Pilot: Absolut!!! Grönan och Liseberg blir inte lika kul därefter :)

------------------------------------------------------

Per: Är de fysiska testerna samma som vid vanlig mönstring?

P-A, Pilot: Ja, förutom att det sista man gör i de medicinska testerna är att åka centrifug och uträttas för g-krafter.

------------------------------------------------------

Oliver: Är man garanterad anställning när man har klarat alla testerna? Kostar testerna något?

P-A, Pilot: Om det är många som klarar alla testerna så kommer tyvärr inte alla att antas till utbildningen. Det är behovet som avgör hur många som antas. De senaste åren har vi endast behövt säga nej till någon enstaka. Längre tillbaka i tiden var det betydligt fler som fick nej. Testerna kostar ingenting. Försvarsmakten betalar din resa till testerna. Testerna tar ofta en dag i anspråk och om du går vidare så är det totalt sex testdagar, inklusive medicinska tester.

------------------------------------------------------

Per: Hej! Jag har precis skickat ansökan till GMU + stridspilot. Har du några tips på hur träning och liknande bör utformas inför de tester som kommer att behandlas?

P-A, Pilot: Det är svårt att förbereda sig på de olika testerna. God fysisk form och att vara utvilad vid provtillfället är det bästa tipset.

Per: Får man fler chanser om testerna underkänns första gången?

P-A, Pilot: Om det är pilottesterna man missar på så får man komma tillbaka efter tre år. Om det är intervjun man missar på så kan man komma tillbaka tidigare.

------------------------------------------------------

Rasmus: Vad exakt är det man jobbar med  i yrket? Vad gör man då man inte är i luften och flyger?

P-A, Pilot: Man lär sig att hantera flygplanet och dess system och så utgör man en del av beredskapen i den svenska Försvarsmakten. Med andra ord flyger man så mycket som möjligt för att vara duktig på det. När man inte flyger kan det vara simulatorövningar, inläsning av publikationer, förberedelser av olika slag samt en hel del fysisk träning.

------------------------------------------------------

Chris: Har du gjort utlandstjänst?Hur ofta händer det att man gör utlandstjänst?

P-A, Pilot: Tyvärr har jag inte gjort utlandstjänst, det är inte så vanligt med internationella insatser för stridspiloter. Men stridspiloter var för något år sedan insatta i Libyeninsatsen. Däremot är stridspiloter med på en del övningar utomlands, kanske 1-2 gånger per år. Det är mer vanligt att transportflygpiloter och helikopterpiloter är ute på internationella insatser.

------------------------------------------------------

Alexander: Hej, jag funderar på att bli transportpilot, jag undrar om det är samma antagningskrav och om antagningen är likadan som för stridspilot? Vart är man stationerad som transportpilot?

P-A, Pilot: Antagningen går i stort sett till på samma sätt. Det skiljer sig dock något i de medicinska kraven. Som transportflygpilot är man stationerad antingen i Såtenäs, Linköping eller Stockholm (Bromma).

------------------------------------------------------

Christoffer: Jag undrar hur många flygtimmar en stridspilot har varje vecka?

P-A, Pilot: Det varierar. Normalt har man en årstilldelning beroende på vilken utbildningsstatus man har och vissa veckor är flygfria. Men en normalvecka kanske man flyger 5-7 timmar.

------------------------------------------------------

Raymond: Vad kännetecknar en bra stridspilot? Vad bör man vara extra bra på?

P-A, Pilot: Det som är lättast att påverka själv innan är att vara i bra fysisk form. Det är många olika förmågor man behöver men man behöver vara en bra lagspelare så att man fungerar bra i grupp.

------------------------------------------------------

Christopher: Hur är arbetsdagarna, är det som ett vanligt jobb? Får man åka hem på permission? Är det alltid skarpa situationer i utlandstjänsterna eller är det mycket övningar på baserna?

P-A, Pilot: I grunden är det som ett vanligt jobb. Men om man är på övning, insats eller under beredskap kan man vara borta en vecka eller fler i stöten. Är man på internationell insats är det i huvudsak skarpt, men det förekommer övningar också. Sedan finns det rena internationella övningar. Under övning och insats är det ofta långa dagar.

------------------------------------------------------

Per: Är utbildningen krävande? Har tidigare högskoleingenjörsutbildning, är det ungefär liknande?

P-A, Pilot: Nja, periodvis är det säkert i nivå med högskola men det är absolut inget oöverkomligt.

------------------------------------------------------

Carl: Skulle en person som har nedsatt syn men som använder linser kunna klara pilotutbildningen, samt bli en bra stridspilot? Teoretiskt talat.

P-A, Pilot: Teoretiskt ja. När man väl blivit antagen så försämras ju synen med åren och därför finns det piloter som flyger med linser eller glasögon, och de är lika bra som dem utan linser eller glasögon.

------------------------------------------------------

Oliver: Hur gammal är man vanligtvis när man går i pension och dem flesta stridspiloter blir väl anställd av ett flygbolag?

P-A, Pilot: I nuläget går man i pension vid 55 års ålder men det är inte alla som flyger så länge, i synnerhet inte stridspiloter. Det är mer vanligt som flyglärare, helikopterpilot eller transportflygpilot. Idag är det inte så många som blir civila piloter då deras behov inte är så stort som det var förr om åren.

------------------------------------------------------

Axel: Är det svårt att hantera flygplanet  i höga G-krafter?

P-A, Pilot:  Nej, inte efter lite utbildning. Men det kräver en viss styrka och kondition för att orka med.

------------------------------------------------------

Alexander: Jag tyckte jag läste någonstans att man måste jobba minst 30 år i försvarsmakten som pilot innan man  kan kliva över till den civila arbetsmarknaden som pilot, stämmer det?

P-A, Pilot: Det är civilflygets behov som avgör om de är intresserade av en pilot från flygvapnet eller inte, men det krävs absolut inga 30 år.

------------------------------------------------------

Christoffer: Vart var du placerad och vad flyger du nu?

P-A, Pilot: Jag tjänstgjorde i 10 år i Karlsborg, Norrköping och Ängelholm. Nu flyger jag mest skrivbord i Stockholmstrakten…

------------------------------------------------------

Jonas: Har man som stridspilot någon gång tråkigt på jobbet?

P-A, Pilot: Javisst händer det. När det är dåligt väder och man inte kan flyga J Men oftast har man det väldigt bra men som i alla jobb finns det tråkigare och roligare saker att göra.

 ------------------------------------------------------

Christopher: Hej! Ska söka till stridspilotutbildningen om ungefär 2 år och jag undrar om det krävs några speciella fysiska egenskaper för att komma in? Och hur mycket tär g-krafterna på kroppen? Har det påverkat dig i vardagen?

P-A, Pilot: Det är bra att ha en god grundstyrka och kondition för att orka med allt och för att undvika skador. Allmän styrketräning är bra för att undvika nack- och ryggbesvär. Det är rejält jobbigt emellanåt men g-krafterna har inte påverkat mig i vardagen vad jag vet.

------------------------------------------------------

Christoffer: En klassisk fråga också är vad som är det roligaste med yrket är? Man får väl en ganska  härlig frihetskänsla när man är i luften antar jag? ;)

P-A, Pilot: En kombination av frihet, kraft och precision!! J

------------------------------------------------------

Namuko: Hej, jag har länge haft intresse av att bli helikopterpilot men det är det där med åldersgränsen. Är den absolut? För jag är nämligen 39. 

P-A, Pilot:  I nuläget ges tyvärr inte någon dispens för ålder.

Namuko: Men jag läste någonstans att det råder brist på piloter. Går det inte att åberopa någonting sådant.

P-A, Pilot:  Så länge vi fyller de utbildningsplatser vi har så kommer det nog inte ske någon förändring.

------------------------------------------------------

Jonas: Har du någon personlig favorit-flygövning?

P-A, Pilot: Ja, att navigera sig fram på lägsta höjd är en favorit.

------------------------------------------------------

Petra: Är konkurrensen hård vid ansökan till pilotutbildning?

P-A, Pilot: Ja, konkurrensen är hård. Men det är bättre att söka och få ett nej än att inte söka alls.

------------------------------------------------------

Oliver: Hejsan! Jag undrar hur många som klarar av de olika testerna som krävs för att bli stridspilot? Är det strängt krav på hörsel eller är det mest synen?

P-A, Pilot: De senaste åren har drygt ett tiotal klarat alla tester. Både syn och hörsel är viktiga medicinska krav.

------------------------------------------------------

Emil: Hej! Känner du personligen att en hörselnedsättning skulle förstöra mycket inom yrket, eller kanske till och med göra de omöjligt att jobba som pilot?

P-A, Pilot: Har svårt att uttala mig om det, men i och med att det är mycket bakgrundsbuller så kan det ställa till det.

------------------------------------------------------

Andreas: Jag är inte så förtjust att sitta och studera teoretiska ämnen. Är det mycket sådant i ytket?

P-A, Pilot: Som utbildad pilot är det inte så mycket att läsa, men vägen dit innebär en hel del studier. Som stridspilot går du officersprogrammet och det är 4 terminer studier för att bli officer i Försvarsmakten. Man måste vilja, och vara beredd, att läsa en del som pilot.

------------------------------------------------------

Alexander: Hej, jag tänkte höra hur lång utbildningen är till stridspilot?

P-A, Pilot: Man får ”Vingen” efter 3 år, inklusive GMU och del av Officersprogrammet. Det är beviset på att man genomfört grundläggande flygutbildning. Därefter följer cirka 2,5 års flygutbildning innan man är combat ready.

------------------------------------------------------

Christopher: Deltar man ofta i flyguppvisningar till exempel vid kungliga bröllop? Hur ofta flyger man per år?

P-A, Pilot: Varje flottilj har en specifik uppvisningspilot som gör de avancerade uppvisningarna. Överflygning och liknande de vid kungliga bröllop kan vem som helst göra. Oftast flyger man varje dag men det finns även flygfria veckor då man gör annat.

------------------------------------------------------

Sebastian: Tjena, jag är nyfiken på hur fysiskt påfrestande arbetet är?

P-A, Pilot: Man behöver absolut vara i god form. Exempelvis så väger kroppen och all utrustning nio gånger så mycket vid vissa manövrar och det blir ju lite jobbigt i längden.

------------------------------------------------------

Raymond: Hur ser du på skillnaden mellan stridspiloter som arbetar i exempelvis USA och Sverige?

P-A, Pilot: Jag tror att en stor skillnad jämfört med andra länder (och jag tror att det gäller hela Försvarsmakten) är att vi är duktiga på autonomt uppträdande och kan (och får) ta egna beslut.

------------------------------------------------------

Adam: Om jag lyckas med allmänna mönstringen inför pilotutbildningen men misslyckas med resten inför pilot, kan jag genomföra GMU fast i annat förband?

P-A, Pilot: Ja, det kan du absolut göra. Prata med yrkesvägledaren i samband med ”mönstringen” på Rekryteringsmyndigheten.

------------------------------------------------------

Emanuel: Vilket moment tror du är det svåraste i testerna till pilot? Och vad är det bästa med att vara pilot? Hur var det att flyga första gången?

P-A, Pilot: Det svåraste är nog pilottesterna på HR Centrum. Det bästa med att vara pilot är flygningen och att det är intressanta arbetsuppgifter i Försvarsmakten. Första flygningen var väldigt spännande och otroligt häftig.

------------------------------------------------------

Axel: Tror du att stridspilot är det roligaste jobbet som finns? 

P-A, Pilot:  Nej, inte för alla. Men för mig :)

------------------------------------------------------

Jonas: Har förstått att man som stridspilot ska kunna klara av upp mot 9G i cirka 15 sekunder och att detta är väldigt fysiskt påfrestande. Hur är känslan? Hur mår kroppen?

P-A, Pilot: Det är en träningssak. I början är det väldigt jobbigt och känns som att bli ihop tryckt i stolen, men med tiden så blir även det en vardag, om än en jobbig sådan emellanåt.

------------------------------------------------------

Simon: Jag har sökt till pilot och tränar redan mycket kondition och styrka. Finns det något mer jag kan träna på, tänker på simultanförmågan?

P-A, Pilot: Egentligen inte. Flygsimulator kan vara ett sätt. Det är också bra att ha tänkt igenom vad man vill och därmed förhoppningsvis veta vad man vill…

Läs fler chattar

Här hittar du de chattarna som tidigare genomförts.

Läs mer