Hej, jag är flygstridsledare!

Erol Krantz jobbar på Luftstridsskolan med placering på F7 Såtenäs. Efter några år som flygstridsledare har han tagit nästa steg och är idag kapten och chef för stridsledningsplutonen.

En flygstridsledare guidar militära piloter under flygövningar och är en slags taktisk dirigent, som ska ge varje pilot en så bra bild som möjligt av omvärldsläget. Piloterna samsas då om luftrummet med det civila flyget och säkerheten är a och o. De ska få maximalt med utrymme att öva på, utan att komma i konflikt med de civila flygplanen. Erol Krantz ser till att ge dem den information de behöver för att inte komma i konflikt med de civila flygplanen.

En vanlig arbetsdag startar med en vädergenomgång 7.50, följt av fyra stridsledningspass under dagen. Ett pass kan innehålla alltifrån att leda flygskoleelever till att dirigera större flygförband, med 20-30 flygplan, med deltagare från olika länder.

- Som flygstridsledare måste du snabbt kunna fatta rätt beslut och förutse vad som kommer hända härnäst. Du behöver ta in omfattande information och snabbt omvandla det till ett bra beslut. Ofta handlar det om att hitta nya sätt att lösa uppgifter. Det krävs att du är anpassningsbar, stresstålig och kan prioritera.

Konsten att prioritera ingår i uppgiften

I rollen som plutonchef ser Erol Krantz till att tilldelade uppgifter blir lösta. Samtidigt ansvarar han för att varje individ får möjlighet att utvecklas på sikt. Det ingår en hel del administrativt arbete, som att ha hand om arbetstidsplanering, hålla utvecklings- och prestationssamtal, se till att alla har rätt lön samt se över den psykosociala arbetsmiljön. Konsten att kunna prioritera är också en stor del av Erols vardag.

- Jag gillar att inte riktigt veta i förväg vad som kommer att hända under en dag. Ofta finns det också en viss positiv stress som bidrar till att jag kan göra ett bättre jobb. Jag kan dra paralleller till idrotten. Jag gick idrottsgymnasium när jag var yngre och tävlade i långdistanslöpning – jag vill hela tiden prestera bättre genom att utvärdera min insats, förbättra saker och genom att utmana sig själv. Många gånger orkar och kan du mycket mer än du tror.

Erfarenheten ger ett lugn

Som ledare gäller det dessutom att vara lyhörd och skapa sig en bild av hur gruppen har det, tillägger Erol som sällan rubbas av det stora ansvar som följer med hans jobb.

- Det är vardagsmat nu. Jag är aldrig nervös på jobbet, dels tack vare all erfarenhet jag hunnit samla på mig och dels tack vare ett väldigt bra arbetsklimat där vi litar på varandra och är ett sammansvetsat gäng. Det gör att jag känner ett förtroende och ett lugn.

Idag vet jag att jag har det som krävs

När han analyserar sin tid inom Försvaret ser Erol Krantz att han utvecklats på många sätt.

- Jag har breddat mina kunskaper, upptäckt nya arbetsområden och lärt mig att strukturera och organisera verksamheten på ett smart och framgångsrikt sätt.

Efter en stund tillägger han:

- Jag trodde nog inte från början att jag var den här personen. Ofta är det ju så att du växer in i en roll som från början verkar svår. Du kliver över en massa trösklar till nya nivåer. Idag vet jag att jag har det som krävs, för att vara plutonchef. Jag vet också att mina ledarskapserfarenheter skulle vara en stor merit i det civila om jag söker mig dit.

En tillfredsställande del av jobbet idag, anser Erol, är att få vara med och göra insatser i olika delar av världen.

- Jag har varit ute på en del större övningar med deltagare från många andra länder. Då är jag med och leder stora så kallade scenarion, flygstridsövningar, med flera olika flygplanstyper. Jag bidrar till att skapa en bild för alla dessa piloter, så att de gemensamt kan lösa sin uppgift med min vägledning. Det är fascinerande att se hur långt vi har kommit i Sverige, att vi kan vara en aktör även internationellt. Vi har blivit så duktiga på flygstridsledning att vi kan leda andra länders piloter. Jag kan utan problem leda såväl finska som norska piloter eftersom vi jobbar enligt en internationell metodik på engelska, konstaterar Erol Krantz.

Erols väg

1997
Värnplikt tio månader

1998
Officershögskolan i Halmstad och Uppsala

2000
Anställd som luftbevakare i Skåne
Flygstridsledarutbildning med praktik

2002
Anställd som flygstridsledare

2004
Kaptenskurs

2006
Incidentflygstridsledarutbildning

2006
Instruktör flygstridsledarutbildningen

2009
Fortsatt verksam som flygstridsledare i Mälardalen

2010
Byter tjänstgöringsort till Såtenäs

2012
Blir chef för 122. stridsledningsplutonen på Såtenäs