Hej, jag är motormekaniker!

Signe Stövring-Nielsen, 24 år, är anställd som sjöman och motortekniker på Fjärde sjöstridsflottiljen i Berga. Hon tillbringar ungefär hälften av sin tid vid kaj och hälften till sjöss ombord på minröjningsfartyget HMS Koster. Ombord finns cirka 30 personer i besättningen och Signe är en av två motormekaniker.

- När vi är på övning ligger vi ofta ute några veckor i sträck. Då jobbar jag 12 timmar per dygn i två 6-timmarspass. Jag övervakar driften, servar motorerna och kör kran, till exempel när vi sjösätter undervattensfarkoster som ska leta minor.

Att hon bestämde sig för att söka sig till Försvaret hänger ihop med att hennes storasyster hade gjort lumpen tidigare, i flottan, och gillat det. Dessutom hade Signe själv varit med i Sjövärnskåren i några år.

- När jag var 17 träffade jag en av cheferna för sjövärnsskolan i Lungö - som ligger utanför Härnösand - och fick höra om deras verksamhet. I tre somrar var jag där i några veckor på utbildning. Du seglar, pluggar navigation och kör mycket båt. Jag har haft stor nytta av det, framförallt det navigatoriska, berättar Signe.

Hon gjorde värnplikten som 19-åring just som motortekniker i Berga, en roll som Signe specifikt sökte sig till.

- Det berodde på två saker. Jag gick med i styrelsen för Gotlands Sjövärnskår för ett par år sedan och de jag umgicks mest med där var just maskinare. Dessutom har min syster, som jobbar som försteskeppare på HMS Gladan, studerat navigation, så då fick jag bli familjens tekniker.

Fördelen är att du aldrig blir fullärd

En och annan vän höjde ögonbrynet åt hennes val.

- Mina kompisar från gymnasiet var både nyfikna och förvånade. Jag är estet i grunden, pluggade konst på gymnasiet. Plötsligt är jag i Försvarsmakten och lagar motorer. Jag trivs så himla bra där jag är och jag är glad att jag gav det en chans. Jag målar fortfarande på fritiden, mest motiv på människor i vardagen. Det är en perfekt konstrast och avkoppling till jobbet.

I januari 2010, direkt efter värnplikten började Signe sin anställning på HMS koster, som sjöman och motortekniker. Ett jobb hon trivs väldigt bra med.

- Nu har jag varit här i fyra år och jag har lärt mig jättemycket. Fördelen med teknikerrollen är att du aldrig blir helt färdig eller fullärd. Det finns alltid något mer att lära sig om någon pump här och fläkt där, eller om ny utrustning och nya system ombord. Dessutom, rent privat, kan jag numera hjälpa pappa med pannan hemma, meka med bilar och sånt.

Jag har lärt mig en del om mig själv

När hon berättar om vardagen i jobbet står det klart att det gäller att kunna tackla stress mellan varven.

- Det här är en tuff miljö emellanåt, du härdas på många sätt. Du lär dig att jobba under hårda förhållanden. Det kan vara hur lugnt som helst, sedan går allt sönder på en gång. Jag har lärt mig en hel del om mig själv, jag jobbar till exempel bara bättre under press. Och jag älskar att utvecklas - ju bättre jag blir på mitt arbete på båten desto mer vill lära mig, så att jag kan fixa saker ännu snabbare och bli ännu bättre på att prioritera.

Minorna smäller högre än man tror

Ett av Signes arbetsuppdrag är så kallade miljöoperationer, där hon och besättningen letar upp, markerar och rensar bort gamla krigsmineringar. Det är fortfarande roligt när fartyget hittar minor, konstaterar hon.

- Det första två åren var det jättespännade. Jag kommer ihåg första fyndet som jag var med på. Jag satt nere i maskin hörde hur kollegorna pratade på radion om minan. Sedan smällde det högre än jag trodde, det var coolt. Det kan bli riktigt rejäla smällar som känns i hela fartyget. En riktigt bra dag är vi ute till sjöss, det är helt vindstilla. Så smäller vi av en mina som hittats och dricker kaffe i solnedgången.

Samarbetsförmåga är ett meritvärde

Just kamratskapen i vardagen nämner hon som en stor fördel.

- Jag är glad att jag lyckats hamna så rätt, med så bra människor. Vi är ett tajt gäng. Visst blir vi vansinniga på varandra många gånger, precis som med syskon, sen går det över. Livet ombord går inte att förklara det måste upplevas summerar hon.

Gemenskapen och samarbetsförmågan är dessutom en fördel oavsett vad som händer i framtiden, gissar Signe Stövring-Nielsen.

- Du lär dig att funka ihop med andra även om ni är väldigt olika. Det är en förmåga som jag har nytta av oavsett vad jag gör i framtiden. Mina tekniska kunskaper är definitivt också en merit i det civila, om jag någon gång vill dit.

Signes väg

2009
Värnplikt nio månader (motsvaras idag av grundläggande militär utbildning, GMU + befattningsutbildning)

 

2010
Anställd som sjöman och motormekaniker

2014
Specialistofficersutbildning (till förste sergeant)