Rundtur på ubåten HMS Halland

En världsklasstyst motor, en inklämd spinningcykel och ubåtsgucka. De är några av inslagen från rundvandringen på ubåten HMS Halland.

Foto: Flt Sgt Artigues, NATO Allied Maritime Command

Första intrycket: Trångt, tyst och trevligt
Ungefär tio procent av ubåten sticker upp över vattenytan. Richard Svensson, förstemaskinist, tar emot på kajen.

– Om ett par veckor ska vi ut på en längre övning. Tiden till sjöss varierar mellan 50 till100 sjödygn per år, mest koncentrerat på vår och höst. Med semester och övertidskompensation är man ledig 10 till 15 veckor per år. En ledighet som med fördel kan planeras för att passa individen och individens familj.

Rundturen börjar med klättring ner för lejdaren i förliga nedgångskappen , stegen som går inuti tornet på ubåten. Ombord finns inga onödiga ytor och besättningen rör sig smidigt och tyst i de trånga utrymmena.

Torpedrummet: "Avslappnad stämning när alla vet vad de ska göra"
I torpedrummet arbetar Emil Lindskog som är ansvarig för lastning, underhåll och hantering av torpeder:

– Det är ett omväxlande arbete och jag uppskattar den tekniska biten, men det bästa är gemenskapen. Vi är ett sammansvetsat gäng som löser saker tillsammans. När alla vet vad de ska göra och tar eget ansvar blir också stämningen mer avslappnad.

När ubåten är ute på sina turer är arbetet och livet ombord mer inrutat än vid kaj.

– Det är som ett eget litet samhälle här på ubåten, säger Emil. Man jobbar sex timmar och är ledig i sex timmar, så rullar det på. Man ska äta, sova, träna och så umgås man och slappar.

Mässen: "Matsedeln är viktig och ger oss perspektiv"
Fyra gånger om dagen serveras mat när ubåten är ute på övningar.

– Måltiderna är höjdpunkterna, säger Emil. Matsedeln är viktig och ger lite perspektiv, både om tid på dygnet och hur länge det är innan man kommer hem igen.

Liksom resten av fartyget är mässen optimalt planerad. Förutom att vara platsen för måltider och umgänge, kan utrymmet bli britsar för sjukvård och kockarna har även sjukvårdsutbildning.

Förra året var HMS Halland med i tv-programmet Nya Landgång. Programledaren Anne Lundberg lagade mat med förstekocken Jimmy Mattsson och visade konsten att laga god mat på så litet utrymme. Dessutom fick hon hjälpa till att anrätta delikatessten "ubåtsgucka", en typ av aioli, berättar Richard, ofta med lite sambal oelek och annat smått och gott.

Under långa uppdrag, när man är helt avskärmad från omvärlden och med arbetsuppgifter som kräver fullt fokus, blir måltiderna en nödvändig ventil för besättningen.

– Under måltiderna snackar vi mycket om husrenoveringar, bilar, elekronikprylar och vem som gör bäst kaffe, säger Richard.

Stirlingrummet: "Bullerdisciplinen är god"
Längre akterut ligger elcentralen, Stirlingrummet och motorrummet. HMS Halland tillhör världens modernaste och tystaste ubåtar. För ett par år sedan hyrdes systerfartyget HMS Gotland och dess besättning ut till en övning utanför San Diego. Under två års tid hade den amerikanska flottan stora svårigheter att lokalisera den svenska ubåten. En stor del beror på de tystgående Stirlingmotorerna, men det finns mycket som besättningen måste tänka på för att ubåten inte ska upptäckas.

– Det gäller att optimera allt så att ubåten blir så svårupptäckt som möjligt, berättar Richard. Bullerdisciplinen är god här. Man får tidigt lära sig vad det innebär att röra sig tyst på en ubåt. Inga smällande dörrar eller verktyg som åter.

Motorrummet: "De hemliga övningarna motiverar"
Längst akterut, i motorrummet, arbetar Tobias Johansson som är en av de nyaste i besättningen:

– I mitt jobb får jag vara med om helt otroliga saker, övningar som jag inte får berätta om, men som gör att man verkligen får en djup känsla för varför jag ska jobba med detta.

Tobias har precis kommit tillbaka efter att ha arbetat som informatör åt Försvarsmakten under en vecka.

– Jag har berättat om hur det är att jobba här, om gemenskapen, utmaningarna och att det är väldigt omväxlande. Många har en föråldrad bild av Försvarsmakten och att vardagen går ut på att gräva hål och fylla igen dem igen. Det är väldigt långt från sanningen.

Richard håller med:

– Sekretessen är väldigt påtaglig här. Det är känsliga uppgifter vi arbetar med, vilket också är motiverande och visar att det vi gör är viktigt. Jag vill gärna förklara mitt yrkesval, till exempel vill jag lyfta fram vilken nytta vi faktiskt gör. Men där hindrar sekretessen mig ibland.

Manövercentralen: "Från tristess till fullt ös"
I manövercentralen arbetar sonaroperatör Sune Nordberg. Under ett arbetspass får Sune ofta uppleva att gå från lugn till full action inom loppet av ett par sekunder. Samma sak kan ske när han har gått av sitt pass. När som helst kan hela besättningen tas i anspråk för en övning.

– Det här är en intressant och verkligen unik arbetsplats. Ena stunden är allt lugnt och ibland händer saker som jag bara kan beskriva som helt unika och bara kan hända ombord. Man lär sig verkligen konsten att tempoväxla.

Elcentralen & Stirlingrummet: "Träning ombord i 'Richards gym'"
Richard håller med om att det är tvära kast mellan ytterligheterna tristess och stress.

– Man kan bli lite knäpp efter ett par dagar ute. Det är lätt att hamna i negativa spiraler och då får vi hjälpas åt att lyfta tankarna.

Ett sätt att rensa huvudet är genom att träna. I de aktre utrymmena hänger ett TRX-band, en hävstång och Richard har även lyckats klämma in en spinningcykel.

– Det finns ju inte så mycket plats, men vi har ändå skapat träningsmöjligheter. Man drar ut cykeln lite i gången bara, sätter på styret och så kan man trampa ur sig lite.

Sovhytterna: "Som kollegan bäddar får du ligga"

Sovhytterna är också optimalt planerade. Till exempel delar man sin säng med en kollega, fast inte samtidigt. När man går av sitt pass har kollegan som precis har gått på sitt pass, bäddat ihop sina sängkläder och även bäddat fram åt sin kollega. Trots komplexa och krävande arbetsuppgifter är det den sociala kompetensen alla lyfter fram det viktigaste för att passa i en ubåtsbesättning.

– På en ubåt lever man verkligen tätt inpå varandra, säger Tobias, men bidrar också till den starka gemenskapen som är den största anledningen till att jag trivs så bra här. Det negativa med jobbet är också det som sedan blir positivt. Desamma gäller att man är borta i perioder och är helt isolerade från omvärlden. Det kan vara jobbigt, men sedan är du ledig.

– Det är lyx att få andas vanlig luft efter ett par dagar långt under vattenytan, säger Richard avslutningsvis. Jobbet här är en bra mix, Det är superfokuserat och uppstyrt när vi är ute. Mer fritt och flexibelt när vi ligger vid kaj. Och sen är man ledig, ganska mycket.