Morgonsolens första strålar bränner bort den sista dimman vid den gamla övergivna flygbasen. Det var senast på 80-talet som flygplan startade eller landade här men nu ekar på nytt ljudet från en flygplansmotor över fältet. Den här gången kommer dock ljudet från en obemannad farkost. För dig som pilot symboliserar motorljudet slutet på alla de systemcheckar du gör tillsammans med flygteknikern innan start.

Alla tester är godkända och du håller en snabb ordergivning. En kort stund senare trycker flygteknikern på utlösaren till katapulttrampen som med en smäll skickar iväg den 170 kilo tunga farkosten upp i luften.

Före uppdraget leder du grupperingen av markkontrollstationen och de antenner som krävs för att kunna fjärrstyra flygfarkosten. Du är även involverad i planeringsprocessen inför uppdraget, främst genom att belysa möjligheter och begränsningar avseende själva flygningen. Det kan handla om väderförutsättningar och luftrumsfrågor.

Väl uppe i luften kan du tillsammans med sensoroperatören och inhämtningsledaren snabbt överblicka stora ytor långt bort från er markstation. Det tar inte lång tid innan sensoroperatören kan bekräfta en samling värmekällor som döljer sig i en skogsdunge. Med några snabba kommandon lägger du farkosten i en cirkel kring dungen. Värmekällorna visar sig vara stridsfordon som med blotta ögat är nästintill osynliga men som genom sensorn i farkosten lyser som små solar.

Tjänsten som TUAV-pilot innebär att du flyger den obemannade flygfarkosten UAV03 Örnen. Du jobbar också som flygsystemets övergripande befälhavare med samma ansvar som piloten i ett bemannat flygplan.

Fördjupning till utbildningen

För att passa som TUAV-pilot (Tactical Unmanned Aerial Vehicle) behöver du kunna bibehålla fokus under långa flygpass. Stor vikt läggs på din samarbetsförmåga och dina ledaregenskaper då befattningen kan kräva snabba och svåra beslut. 

Utöver själva flygningen genomförs annan verksamhet som underhålls- och fordonstjänst. 

För att trivas i tjänsten bör du kunna arbeta både självständigt och i grupp. Som pilot underlättar det om du har ett intresse för flyg och/eller teknik. Noggrannhet, datavana och ett metodiskt arbetssätt är att föredra.