Morgonsolens första strålar bränner bort den sista dimman som sakta kryper fram över den gamla övergivna flygbasens ärrade asfalt. Det var senast på 80-talet som några flygplan startade eller landade här men nu ekar det på nytt ljudet från en flygplansmotor över fältet. Den här gången kommer dock ljudet från en obemannad farkost. För dig som pilot symboliserar motorljudet slutet på alla de systemcheckar som görs på flygsystemet i nära samarbete med flygteknikern innan start.

Alla tester är godkända och du håller en snabb ordergivning, en kort stund senare trycker flygteknikern på utlösaren till katapulttrampen som med en smäll skickar iväg den 170 kg. tunga farkosten upp i luften.

Före uppdraget leder du grupperingen av markkontrollstationen och de antenner som krävs för att kunna fjärrstyra flygfarkosten. Du är även involverad i planeringsprocessen inför uppdraget, främst genom att belysa möjligheter och begränsningar avseende själva flygningen såsom väderförutsättningar och luftrumsfrågor.

Väl uppe i luften kan du tillsammans med sensoroperatören och inhämtningsledaren snabbt överblicka stora ytor långt bort ifrån den dolda markstationen. Det tar inte lång tid innan sensoroperatören kan bekräfta en samling värmekällor som döljer sig i en skogsdunge. Med några snabba kommandon lägger du farkosten i en cirkel kring dungen. Värmekällorna visar sig snart vara en samling stridsfordon som med blotta ögat är nästintill osynliga men som genom sensorn i farkosten lyser som små solar.

Tjänsten som UAV-pilot innebär att du framför flygfarkosten UAV03 Örnen. Du verkar också som flygsystemets övergripande befälhavare med samma ansvar som piloten i ett bemannat flygplan.

Fördjupning till utbildningen

För att passa som UAV-pilot måste du kunna bibehålla fokus under långa och ibland händelsefattiga flygpass. Stor vikt läggs på samarbetsförmåga och ledaregenskaper då befattningen kan kräva snabba och svåra beslut. 

Utöver själva flygningen genomförs även mycket annan verksamhet såsom underhålls- och fordonstjänst. 

För att trivas i tjänsten bör du kunna arbeta både självständigt och i grupp. Som pilot underlättar det om du har ett intresse för flyg och/eller teknik. Noggrannhet, datavana och ett metodiskt arbetsätt är att föredra.