Försvarsmaktens Veterancentrum utgör kompetenscentra för veteran- och anhörigfrågor med uppdrag att implementera Sveriges veteranpolitik. Med veteraner avses i detta sammanhang personer som deltagit i Försvarsmaktens internationella militära insatser i exempelvis Mali, Afghanistan, Mellanöstern eller forna Jugoslavien. FM Veterancentrums arbete omfattar även utveckling av metoder och rutiner för preventivt arbete före, under och efter internationella insatser.
Vid FM Veterancentrum bedrivs en nyskapande verksamhet och som medarbetare hos oss får du möjlighet att vara med och forma Försvarsmaktens veteranarbete riktad mot internationell verksamhet. Arbetet är mångfacetterat och du får som medarbetare utveckla och påverka veteranarbetet både i stort och smått. Det är ett givande arbete med många kontaktytor och du kommer att ingå i ett sammansvetsat team där vi bidrar till varandras utveckling.
FM Veterancentrum lyder i verksamheten direkt under myndighetens personaldirektör, men är organisatoriskt inordnad i MHS Karlberg och arbetsplatsen är vid Karlbergs slott i Solna kommun.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Regements-/Flottiljförvaltaren är sektionschef vid FM Veterancentrum och ingår i enhetens ledningsgrupp. Regements-/Flottiljförvaltaren utgör ett av Försvarsmaktens ansikten utåt i veteran- och anhörigarbetet och benämns Veteranförvaltare. I urvalsprocessen kommer det därför att läggas stor vikt på lämplighet utifrån önskvärda personliga egenskaper. Regements-/Flottiljförvaltaren är stödjande, rådgivande och handledande åt C FM VetC och medarbetarna vid FM Veterancentrum. Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
· Inriktar, planerar, koordinerar och följer upp sektionens verksamhet utifrån givna mål och tilldelade ekonomiska ramar
· Arbetsleder egen personal inom sektionen
· Ingår som ledamot i ÖB medaljberedning
· Ansvarar för planering, genomförande, utvärdering av Veterandagen
· Ansvarar för planering och genomförande av myndighetssamverkan och samverkan med ideella samarbetsorganisationer
· Ansvarar för meritvärdesutveckling och erkänsla till utlandsveteraner.
Krav
· Fast anställd, kontinuerligt tjänstgörande officer i FM, lägst SO8 med prognos mot SO9
· Erfarenhet av olika typer av internationella militära insatser (NATO, EU, FN)
· Cirka 25 års väl vitsordad tjänstgöring som yrkesofficer i FM
· Tjänstgöring i stabsbefattningar
· Godkänt resultat på de tester som genomförs som en del i antagningsprocessen mot SO9
Önskvärda kvalifikationer
· Lång erfarenhet av internationella militära insatser
· Har hög kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift
Meriterande
· Erfarenhet av arbete i högre stab
Personliga egenskaper
Du är en god representant för Försvarsmakten, samt ett föredöme både som person och ledare. Du har ett stort förtroende och respekt i organisationen för såväl din kompetens som för dina personliga egenskaper. Ditt ledarskap bygger på Försvarsmaktens värdegrund. Du har en hög analytisk förmåga samt helhetssyn vilket är viktigt i den fortsatta utvecklingen av FM veteran- och anhörigarbete där du både behöver ta hänsyn till historien och vara ändamålsenlig på lång sikt. Du har stor social kompetens i kombination av hög integritet vilket skapar förtroende i de samarbetssituationer som uppstår med andra myndigheter, ideella samarbetsorganisationer och övriga externa kontaktytor. Vidare har du en hög kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift, vilket är av stor betydelse när du möter utlandsveteraner och anhöriga.
Du är prestigelös, stresstålig och har lätt för att hantera många ärenden samtidigt. Arbetet kräver att du har en mycket god förmåga i att arbeta självständigt, och är van att planera, genomföra samt slutföra projekt.
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av:
Sektionschef, Veteranförvaltare Fredrik Svärd, 0721-814130
Fackliga representanter
SACO – Carla Vila Verde Vidén
SEKO – Monika Danielsson
OFR/S – Stefan Ragnebrink
OFR/O – Johan Danko
Samtliga nås via MHS Karlbergs växel: 08-514 390 00.
Övrigt
Som SO9 får du ett placeringsbeslut av Personaldirektören som kan vara upp till 5-6 år.
Tillträde sker från 1 juli 2025 eller enligt överenskommelse/beslut.
Sista ansökningsdag:
Välkommen med din ansökan senast 2025-03-21. Din ansökan skall innehålla CV samt ett personligt brev. I ditt personliga brev vill vi att du motiverar varför just du är lämplig för denna befattning.