Om Första ubåtsflottiljen
Försvarsmaktens ubåtar, signalspaningsfartyg och deras besättningar är samlade hos Första ubåtsflottiljen i Karlskrona. Hos Första ubåtsflottiljen finns ett avancerat dykeri- och ubåtsräddningssystem med fartyg och olika undervattensfarkoster som står i beredskap för att kunna rädda ubåtsbesättningar i nöd.
Under Operationsavdelningen utvecklas nu en ny enhet med ansvar för hantering av och stöd för värnpliktsutbildningen inom förbandet. Den nya enheten ska även stödja de sjögående delarna vid Första ubåtsflottiljen genom att planera och skapa förutsättningar för kompetensutvecklande utbildningsinsatser. I detta ingår att utveckla styrande dokument, systematiskt kvalitetsarbete och uppföljning. Den nya enheten står för samordning och resurseffektivisering avseende fartygsbesättningarnas utvecklingsbehov.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Inom den nya enheten utgör utbildningshandläggaren länken mellan ansvarigt garnisonsförband och Första ubåtsflottiljen avseende planering och hantering av förbandets värnpliktiga. I befattningen ingår förutom administrativ hantering av förbandets värnpliktiga, ett brett fält av administrativa uppgifter som stöd för enhetens samlade ansvarsområden.
Som utbildningsadministratör utgör du en stödjande roll och är en nyckelspelare i den löpande interna administrationen, främst till den nya enheten men även till organisationen som helhet.
Exempel på uppgifter:
Stödja i administration av exempelvis anmälningar till kurser och interna utbildningsinsatser.
Administrera bokning av boende, bilar, lokaler med mera
Administrera fördelning av värnpliktiga mellan de olika enheterna
Stödja personalsektionen med personaladministration
Vara förbandets kontaktyta gentemot rättsbefäl.
Kvalifikationer
Krav
- Godkänd gymnasieutbildning
- Goda kunskaper i Excel och Office 365
- God förmåga att utrycka sig i tal och skrift
- B-körkort
Meriterande kompetenser
- Erfarenhet av administrativt arbete
- Genomförd Värnplikt alt. Grundläggande militär utbildning
- Erfarenhet av tjänstgöring i Försvarsmakten eller annan anställning vid statlig myndighet
- Juridisk kunskap
Personliga egenskaper
För att passa i befattningen bör du trivas i en miljö som kännetecknas av högt arbetstempo och en blandning av rutinärenden och nya utmaningar. Eftersom tjänsten är helt ny kan arbetsuppgifterna med tiden förändras. Därför ser vi gärna att du som person är flexibel och driven. Du har ett lösningsorienterat och prestigelöst förhållningssätt och har lätt för att prioritera bland många arbetsuppgifter. Som person är du noggrann, positiv och du har en förmåga att anpassa dig efter vad situationen kräver. Vidare har du en förmåga att på ett pedagogiskt sätt dela med dig av information och bidra till ett förtroendefullt samarbete med personer i olika roller och med olika ansvarsområden i organisationen. Har du också ett intresse för juridik och en förmåga att enkelt kommunicera med rättsbefälet är detta meriterande.
För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Anställningsformen är tillsvidare. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten.
Tjänsten avser heltid. Arbetsort är Karlskrona. Tjänsten är en civil befattning.
Resor i tjänsten kan förekomma. Försvarsmakten erbjuder goda träningsmöjligheter och träning upp till 3 timmar i veckan på arbetstid. Flexibel arbetstid tillämpas då verksamheten medger detta.
Tillträde sker enligt överenskommelse.
Upplysningar om befattningen
Mikael Hejman, Chef Operationsavdelningen, 070 964 85 37
Information om rekryteringsprocessen
Emelie Herborn Hasselberg, Hr-generalist, 070 149 90 11
Fackliga företrädare
Saco Marie Strandberg
OFR/O Max Eriksson
OFR/S Jimmy Svensson
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2025-10-22. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.