Marion arbetar som lastbilschaufför på FMLOG Specialtransport, där hon ansvarar för att leverera alla typer av gods till rätt plats och i rätt tid. Hennes arbete är varierande, med både längre transporter, administrativa uppgifter och internationella körningar, och kombinerar praktisk erfarenhet med ansvar för Försvarsmaktens logistik.
Vad heter du och vad är din roll?
Jag heter Marion och jag jobbar som lastbilschaufför på FMLOG specialtransport där min roll är att leverera alla typer av gods i Försvarsmakten.
Berätta, vad går ditt jobb ut på?
Mitt jobb går ut på att leverera gods till rätt plats och i rätt tid. Jag kör allt från maskintrailer till tankbil och skåpbil, och lastar allt möjligt som används av försvarsmakten.
Hur ser en vanlig dag ut i din befattning?
Såklart finns det ingen vanlig dag, ena veckan kör jag söderut och ligger borta hela veckan, och nästa vecka kan jag vara mer hemmavid och köra kortare körningar i norr, eller jobba mer administrativt med bokning av besiktningar eller liknande.
Vilken bakgrund behöver man ha för att ha din befattning?
Du behöver givetvis ha körkort och körvana. Men i övrigt så är det rätt varierat idag. Jag själv var soldat innan jag började här medan huvuddelen av mina kollegor körde åt civila firmor innan de kom hit, allt från bärgare till godsbilar och bredtransporter.
Vad är det som gör ditt jobb spännande?
Det som gör mitt jobb spännande är variationen. Vi har väldigt många olika ställen att köra till, vilket gör att det ofta är nya platser att besöka. Ibland ute på små skogsvägar där man hinner börja fundera på vars man ska kunna vända ekipaget för att ta sig ut. Självklart blir det också lite extra spännande att köra utanför Sveriges gränser.
Vad fick dig att söka till Försvarsmakten?
Jag sökte till försvarsmakten 2016, då jag ryckte in som frivillig på trosskompaniet, dåvarande A9 i Boden, anledningen till att jag sökte då var väl mestadels en nyfikenhet för vad det innebar att vara en del av försvarsmakten. Det var en arbetsplats som passade mig bra, dels på grund av den variation vi har i försvaret, nästan oavsett var du är, men också för den gemenskap man bygger upp på sina respektive arbetsplatser. 2024 lämnade jag in min uniform och tog istället på mig varselkläder när jag började här på specialtransport, en övergång som gick smidigt iom min bakgrund på trosskompaniet.
Har tanken på att jobba i FM funnits länge?
Iom att jag är uppvuxen i Boden har jag alltid haft nära till försvarsmakten, men jag vill inte påstå att det var något jag drömde om innan jag började här. Själva ansökan skedde rätt spontant och efter det har jag fastnat totalt för försvarsmakten som arbetsgivare.
Vad är det bästa med att vara en del av FM?
Det bästa med att vara en del av försvarsmakten är att du är en del av försvaret av Sverige och allt du gör bidrar till någonting större. Men jag tycker också att försvarsmakten är en bra och trygg arbetsgivare där bra gemenskap genomsyrar den dagliga verksamheten.
Vad är nästa steg i utvecklingen för dig?
Just nu känner jag mig nöjd där jag är, jag har precis börjat få lite mer administrativa uppgifter vilket jag är nöjd med. Detta gör att jag blir mer hemmavid, men ändå får syssla med saker som jag trivs med. Ser jag på ännu längre sikt så tror jag att Transportledare kan vara ett nästa steg i min utveckling.
Hur är balansen mellan arbete och fritid?
Balansen är bra, självklart påverkas privatlivet av att ligga borta vissa veckor, men det är en livsstil som jag har valt och det funkar ypperligt för mig.
Vad tycker du är viktigast att försvara?
Jag tycker att det som är viktigast att försvara är våra rättigheter och det fina och välfungerande land som Sverige är idag.