Utbildningen startar i augusti varje år och inleds med en termin på Militärhögskolan Halmstad. Därefter följer två terminer på Försvarsmaktens tekniska skola, som också ligger i Halmstad.
Efter att ha tagit examen fortsätter du utbildningen, men som anställd. Du får alltså lön samtidigt som du läser ytterligare en termin på FMTS och en termin på det förband du kommer att arbeta på. Detta är den grundläggande flygtekniska utbildningen. Nästa steg är att du påbörjar en praktik som pågår under totalt två år.
Som utbildad flygtekniker kan du sedan utvecklas mot färdmekaniker och flygmaskinist.
Färdmekaniker
En färdmekaniker ansvarar för tekniskt underhåll av flygplan på mark samt är en del av besättningen i flygande tjänst. Detta innebär att du tillhör flygunderhållsorganisationen i teknikertjänsten på mark och den flygoperativa organisationen när du är i flygande tjänst.
Beroende på typ av tjänst ställs olika krav på behörighet och ytterst ansvarig skiljer sig åt.
Flygmaskinist
En flygmaskinist ingår i flygbesättningen på transportflygplan (TP84). Här ansvarar du för luftvärdighet, alltså att flygplanet uppfyller de säkerhets- och tekniska krav som krävs för att få flyga.
Flygmaskinisten tillhör den flygoperativa organisationen och bakgrunden är flygtekniker med lägst B1-behörighet för TP84. Flygmaskinisten rekryteras alltså ur flygunderhållsorganisationen men tillhör den flygoperativa organisationen efter slutförd utbildning.
Som flygtekniker kan du även bli specialistofficer som innebär att du går en specialistofficersutbildning där du fokuserar på området flygteknik.